tirsdag den 26. februar 2008

Etik og Moral i Dansk elite volleyball

Lad mig sige det med det samme, overskriften her henviser slet ikke til Daniel Thomsen sagen for til den sag har jeg kun en eneste kommentar netop nu, "lad os vente og se hvad de finder ud af i ADD" (anti doping Danmark) der har vi nemlig et ”system” som er ansvarlige og dømmer efter deres regler, og så er den egentlig ikke længere.

Men i den sag jeg her vil runde har vi ikke noget ”system” og eller for den sags skyld et reglement, det behøves man heller ikke at have til alt nej faktisk slet ikke men, i den sidste tid er begreberne etik og moral blevet vendt grundigt i mit lille hoved og nu må jeg bare sige noget om hvad jeg mener og ikke mindst hvorfor. Jeg skal med det samme sige at alt hvad jeg skriver på denne blog er min personlige holdning, og udelukkende er set ud fra mig eget lille synsfelt her i Viborg.

For snart 10 dage siden hørte jeg rygter om at spillerne i Århus Volley skulle være blevet fristillet efter nederlaget til HIK Ålborg, men det troede jeg simpelthen ikke på, men nu er der beviser eller i hvert fald må man sige at holdet de stillede med i Marienlyst i weekenden var et helt andet end de sidst stillede op med, om det så er beviser nok vil jeg ikke kommentere.

Skal Århus hænges ud? Skriver Ole Schmidt på sin blog som kan ses her http://oleschmidt.spaces.live.com/blog/cns!2D9393D3459CF231!515.entry og nej selvfølgelig skal Århus ikke hænges ud, og da slet ikke Århus som helhed når det er Århus Volley der er tale om i artiklen, og det er da umoralsk at skrive noget man måske slet ikke ved noget om (som Ole påstår!) men jeg syntes da fuldstændig som journalisten Karsten L. Sørensen at det ser meget mærkeligt ud hvad der nu igen sker i Århus Volley, hen over vinterferien forsvinder der næsten et helt hold fra jordens overflade, og det er da mærkeligt, det kan vi vel ikke være uenige om, eller hvad. Ole skriver at han ved det ikke er sandheden som Karsten L. Sørensen beskriver, men hvad er så sandheden!

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi har jeg klippet følgende Moral eller etik er begreber, som enten betegner en rettesnor for, hvordan man bør opføre sig, eller en lære om, hvordan man kan udlede en sådan rettesnor. Moral og/eller etik er indbegreber af, hvad en person eller en gruppe af personer har anset (og anser) for sømmeligt og rigtigt vedrørende menneskelig handlen.

"En rettesnor for, hvordan man bør opføre sig" jeg syntes det er helt forkasteligt at Århus Volley 2/3 inde i turneringen ændre så drastisk på deres trup, bare fordi man nu ikke kan nå målet med sæsonen, eller hvad nu begrundelsen er :-)

For at vende tilbage til indlægget på fyens.dk er det meget være at journalisten Karsten L. Sørensen, mener at det er ASV Århus som har været i Marienlyst i weekenden, eller det er måske netop med til at understrege at det er en bet for flere end bare Århus Volley når der sker ting som det der er sket hos dem i den sidste periode, og da specielt for os andre i Århus er det ikke sjovt at blive nævnt i samme åndedrag som Århus Volley. Jeg tro heller ikke, det kan jeg da godt afsløre at det bliver nemmere at hente udenlandske spillere til Danmark, når flere og flere får en dårlig oplevelse her, og det er i hvert fald det rygterne går på, der er sikkert nogen der vil sige noget andet og så er de velkommen til det…

Men moral nej det er der ikke meget af ifølge min overbevisning...




3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg kan heller ikke lade være med at undre mig over den store udskiftning der sker i løbet af en sæson i SK Århus.

Fair nok at Ole skriver at den fynske journalist ikke ved noget om hvad der foregår, men hvad så med at Ole selv eller en anden i SK Århus fortæller os om hvad der foregår. Jeg kan ikke lige komme i tanke om en anden dansk eliteklub, som via pressen og hjemmesiden fortæller MINDRE. Stilheden er helt sikkert med til at skabe rygter.

Nogle af rygterne er sikkert sande og andre mindre sande, men det er da underligt at de spillere som forlader SK Århus midt i en sæson, selv fortæller at det er pga manglende løn eller andre kontraktlige vilkår, mens ledelsen i SK Århus benægter det hver gang. Hvorfor forekommer dette kun i SK Århus?

Jeg tvivler også på at udenlandske spillere selv vælger at forlade SK Århus midt i sæsonen, bare fordi holdet ikke kan nå semifinalerne. De er her jo for at få en oplevelse og tjene lidt penge.

Men lad os da endelig få nogle informationer fra de som ved noget om det. Så kan vi måske bedre forstå hvad der foregår og så vil der helt sikkert være færre rygter!

Mvh
Jacob

Ramme sagde ...

Hej Flemming

Jeg synes også der er mange underlige ting man hører omkring Århus volley, men klubben er som Jacob siger, heller ikke gode til at melde tilbage og benægte rygterne.

Men når du nu har taget emnet etik og moral op, så har jeg lige en ting...
Vi var i går i Middelfart og spille kamp. En ret vigtig kamp for begge hold. Desværre blev udfaldet at Middelfart vandt en tæt kamp.
Jeg kunne erfare efter kampen, at Ove Egdal (som var første dommer) er far til en af Middelfart-drengene....
Jeg ved godt, vi ikke vælter os i elite-dommerer her i landet, men er der ikke nok til at familie ikke dømmer hinanden på landet højeste niveau???
Nu så jeg hele kampen fra hjørnet pga skade, og jeg vil ikke mene Ove havde en af de bedste dage. Der var en del tvivlsomme kendelser i afgørende perioder, som var fordelt til begge sider. Skal ikke udtale mig det var ligeligt fordelt..

Kampen var rigtig vigtig for os, og når vi desværre taber den "tæt" (på nær 5. sæt), så sidder man og er lidt bitter ovenpå det hele..

Tager man ikke hensyn til familiæreforhold, når der påsættes dommerer, specielt i vigtige elite-kampe..?

Jeg siger ikke på nogen måde, at Ove bevidst har dømt forkert, slet ikke det jeg er ude i.
Synes bare det sætter ham i en meget besværlig situation rent moralsk.

Jeg ville ikke selv dømme sådan en kamp, hvis jeg havde familie på banen.

Hilsen
Ramme

Ramme sagde ...

Rettelse

Jeg er blevet gjort opmærksom på at de ikke er i direkte familie, men stadigvæk er i familie..

Min pointe er stadig, at volleydanmank er lille, men er der en grund til at gøre den endnu mindre...

Ramme